lördag 6 mars 2010

MP har medvind!

Jag har bloggat om det förut, men man kan inte skriva det för många gånger för det är en njutning! Miljöpartiet överträffar sina tidigare opinionssiffror i mätning efter mätning!

Nu senast är det Demoskop som redovisas i DN där MP landar på 10,6 % av väljarstödet. Det är inte den högsta noteringen vi har sett i någon undersökning hittills (13,5 %), men det är nog den största ökningen hittills. Hela 3 %-enheter upp från senaste mätningen. Det är glädjande, och för mig spelar det extremt liten roll att de övriga partierna i den RödGröna mätningen går tillbaka, då MP:s ökning för det första vida överstiger tappet för de Röda och därmed ger ett ökat stöd för en rödgrön regering, och då det dessutom innebär ett starkare Miljöparti i en trolig regering kan man ju inte direkt vara missnöjd. Jag tror inte toppen är nådd precis som jag sagt förut, utan jag tror att stödet kommer öka ju fler av MPs kärnfrågor som kommer fram. Jag tycker inte att man skall vara rädd att lyfta fram dem för bland de unga väljarna, första-, andra- och tredjegångsväljarna finns ett oerhört starkt stöd för MP.



Visst är Maria Wetterstrands popularitet säkerligen en del av förklaringen, men jag tror också att det ligger något i det som Maria själv säger; nämligen att förklaringen till hennes popularitet lika gärna kan bero på ett stärkt förtroende och ökad popularitet för partiet.

Maria är en skicklig politiker och demagog, hon har ett enkelt och rättframt sätt att beskriva och uttrycka sina åsikter och visioner som människor lätt kan ta till sig och hon stakar sig extremt sällan vilket inger förtroende och pondus.
Jag tror som sagt inte att Maria är den enda förklaringen, men vi ska vara oerhört glada att vi har två så duktiga språkrör med Maria som kanske mest lysande exempel. Jag hade hemskt gärna sett att Birger Schlaug gjorde en comeback i politiken och att man lät Maria sitta en mandatperiod till även om de interna reglerna säger att detta inte är tillåtet. Tänk vilket team de två skulle vara! 20 %-gränsen skulle sprängas på nolltid :)

Nu gäller det bara att vinna 50- och 60-talisterna som inte förefaller vara särdeles benägna att rösta grönt. Det verkar tyvärr bara existera 4 partier i deras värld nämligen (s), (m), (v) och (kd).
Förr kunde man säkert lagt till Centerpartiet till denna skara men de har nog inte någon stark väljargrupp kvar. Att de klarar riksdagsspärren i varannan mätning fortfarande förvånar mig efter alla urbota korkade utspel om allt från "Fido-avdrag" (skattereduktion för att anställa hundpromenadhjälp) till legaliering av prostitution. Jag tror, precis som Stefan Lundqvist avgående ordförande i Centerns Ungdomsförbund i Västernorrland, att Centern är ett dött parti att de överhuvudtaget håller sig flytande är det faktum att de tillhör regeringen. När de åker ur Rosenbad i höst och eventuellt också ur riksdagen så kommer de att föra en tynande tillvaro långt från politikens centrum och kommer nog vara Långtfråncenterpartiet istället.

Läs också:
Stefan Nilsson
Jinge
Annarkia
Alltid Rött, Alltid Rätt

Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar